Moje życie z Bachem

Muzyka Bacha towarzyszyła Ewie Pobłockiej od najmłodszych lat. Artystka wychowała się przy dźwiękach Pasji Mateuszowej i Janowej. Już jako dziecko chłonęła kantaty, akompaniując na fortepianie mamie – wybitnej śpiewaczce. Podczas studiów w gdańskich szkołach i na akademii muzycznej, Ewa Pobłocka z wielkim umiłowaniem prezentowała kompozycje lipskiego kantora na licznych koncertach, konkursach i przesłuchaniach. Pianistka doskonaliła kunszt interpretacji dzieł mistrza polifonii m.in. podczas konsultacji z jedną z najwybitniejszych bachistek wszech czasów –Tatianą Nikołajewą.

Swoją fonograficzną przygodę z Bachem Ewa Pobłocka zainaugurowała jeszcze przed Konkursem Chopinowskim w 1980 roku, dokonując nagrań dla wytwórni Deutsche Grammophon. Po wielu latach artystycznych poszukiwań, które zaowocowały m.in. nagraniami wszystkich partit oraz inwencji dwugłosowych i trzygłosowych, maestra postanowiła zmierzyć się z olbrzymim, dwutomowym zbiorem preludiów i fug. Nie ma na świecie pianisty, który na swojej artystycznej ścieżce nie zetknąłby się z Das Wohltemperierte Klavier, jednym z najbardziej przełomowych dzieł w całej historii muzyki. Dedykowany muzykalnej młodzieży spragnionej nauki jak i tym, którzy są już zaawansowani w studiach, zbiór dwudziestu czterech preludiów i fug wymaga od pianisty technicznej maestrii i wielkiej pokory. Na estradach świata rzadko usłyszeć można wykonanie pełnego cyklu, który – niezmiennie od wielu lat – stanowi olbrzymie wyzwanie intelektualne i probierz artystycznej dojrzałości. Rzeczony cykl Ewa Pobłocka nagrała w całości jako pierwsza spośród polskich pianistów od czasów Wandy Landowskiej. Wydany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy współpracy z Shigeru Kawai, dwupłytowy album z pierwszym tomem zbioru został nagrodzony tytułem płyty miesiąca przez prestiżowy magazyn Gramophone oraz najwyższym wyróżnieniem przez magazyn The Record Geijutsu. Recenzenci dostrzegli m.in. nienaganny smak estetyczny, wybitne wyczucie polifonii, znakomitą technikę oraz szczególną umiejętność konstruowania muzycznej narracji, stwierdzając, że Ewa Pobłocka „wpisuje się w najwybitniejszą tradycję bachowskiej interpretacji”, a w bachowskim wykonawstwie „dokładnie o to chodzi” (Jed Distler). Gramophone włączył dokonane przez Ewę Pobłocką nagranie do grona pięćdziesięciu najlepszych nagrań muzyki Bacha w historii. To już siódmy album z muzyką Bacha w fonograficznym dorobku Ewy Pobłockiej, której pozostałe interpretacje również były wielokrotnie doceniane przez krytyków. Zrealizowany w latach 2021-2022 album z drugim tomem cyklu wydany zostanie pod koniec 2022 roku. 

W latach 2018-2022 artystka wykonywała oba tomu cyklu kilkadziesiąt razy na estradach polskich (niemal wszystkie filharmonie i ważniejsze sale koncertowe) i zagranicznych (by wymienić tylko prestiżową londyńską Wigmore Hall). W tym czasie przygotowała także dla Programu Drugiego Polskiego Radia dwa cykle kilkunastu audycji poświęconych muzyce lipskiego kantora: Zacznij od Bacha (2020-2021) i Przypadki Bacha (2021-2022).

Kolejnym bachowskim projektem Ewy Pobłockiej po monumentalnym Das Wohltemperierte Klavier będą Wariacje Goldbergowskie, które planuje wykonać po raz pierwszy już w drugiej połowie 2023 roku.

 

J. S. Bach - Partita e-moll BWV 830: Toccata

J. S. Bach - Partita G-dur BWV 829: Preambulum

J. S. Bach - Partita B-dur BWV 825: Sarabande

J. S. Bach - Partita B-dur BWV 825: Menuety

J. S. Bach - Partita B-dur BWV 825: Gigue

J. S. Bach - Inwencja 3-głosowa C-dur BWV 787   

J. S. Bach - Inwencja 3-głosowa d-moll BWV 790

J. S. Bach - Inwencja 3-głosowa h-moll BWV 801